Laily & Tugimun - Family Stories
"Episod Perjalanan Kehidupan Kita"
By: Ayah n Mama

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 12-Jun-2008 18:00 Email | Share | Bookmark
Percubaan menanam cendawan tiram.....!

Tunas mula keluar
Selepas 24 jam....
Oleh kerana anak2 suka makan sup cendawan,ayah baca kat internet tentang cendawan dan beli "by post" Kit Penanaman Cendawan Tiram dari pengusaha muda dari Kajang.Mengikut buku panduan dan bacaan dari internet/blog,ayah pun bancuh lah kesemua kit yang dapat,terdiri dari serbuk kayu gergaji,anak benih,plastik beg,penutup dan cecair EM(apa makna nyer ha..??lupa da....) @ baja cendawan,serbuk kapur dan serdak/serbuk soya?.
Setelah pemeraman selama lebih dari satu bulan,inilah hasilnyer.Hasil yang pertama kali sangat banyak dan besar2.Macam tak cukup lubang tu, suma nak menjulur keluar.Ada cuma 7 polibeg jer....sekali tuai masih tak cukup utk masak sup...Yang lain nyer mama kena beli kat pasar la...hehehe...
So maknanyer lain kali ayah boleh buat industri tanam cendawan tiram ni kalau nak...??!!!.

...(Ayah)...




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net