Laily & Tugimun - Family Stories
"Episod Perjalanan Kehidupan Kita"
By: Ayah n Mama

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 17-Aug-2008 10:00 Email | Share | Bookmark
Kenduri masuk rumah baru Embah.

Potong & cuci ayam
Kak Atin goreng ayam
Makan Tghari..sup tulang ayam
Nasi ambeng,makan ramai2..
Team, talam ke2...
Abang amirul cuba try makan ambeng.
Mama incharge kerabu.?
Persiapan Nasi Ambeng
Dah siap,kena tutup..
Team anak dara....
Amirul dah tukar partner.
Pengalaman baru....
Team anak2 pulak..
Mama pun baru tau camna nak makan...
Dah berjanji ngan anak2,mesti bangun awal pagi sebab nak balik kampung secepat yang mungkin,sebab nak "rewang" kenduri rumah embah.Dalam pukul 8 baru suma siap dan bertolak ke Sg Besar.Separuh jalan baru bincang ngan mama nak sarapan kat mana?Baru plan nak singgah sarapandah sampai Sekinchan masa tu,hp dah bunyi,Acik Jun tanya...."Tido lagi ker..,mana tak sampai2 lagi ni..?Kami dah kopek bawang dah ni...".Masing2 risau pasal kami sekeluarga tak sampai2 lagi.Kat rumah suma dah ada kecuali Wak Man.
Kami pun tak sarapan dan terus balik rumah.Ayam baru potong.Ayah terus pasang tungku api dan tong gas.Turn ayah kena masak-memasak.(Ayam,Ikan dan ramuan utk sambal goreng).Dalam 3 jam settle suma keja.
Sebelah malam,baru jer nak tgk final badminton Olympic,Lee Chong Wei lawan Lin Dan,jemputan pun datang utk tahlil dan doa selamat.
Sementara tunggu tahlil habis,kat dapur tengah sibuk menyiapkan hidangan "Nasi Ambeng".Mama dan anak2 buah adalah orang yang excited tengk penyediaan nasi ambeng ni.Tak pernah tengok la katakan....!!!
Ayah merakam saat2 anak2 beranak,cucu2 embah makan nasi ambeng.
Antara yang lucu...
1)Mama tutup nasi ambeng ngan daun pisang terbalik...Malangnyer ayah terlupa nak amik gambar dulu(ayah yang sedar,mama letak terbalik).
2)Mama tanya,pinggan tak de macamana nak makan..?(Nasi ambeng tak pakai pinggan ma....).
3)Mama koyak daun pisang besar2,takut tak cukup nak letak macam2 lauk,kerabu,sambal goreng---konon nyer la.....Tup2 kakak tumpang daun mama......... kongsi "pinggan"...
4)Amirul mungkin makan tak kenyang,pasal kena bersila dan duduk......
5)Anak2 yang ghairah makan style yang baru.....mana pernah depa suma ni makan pakai daun pisang....?? Restoran Daun Pisang pun dah tak pakai daun pisang sekarang....Depa pakai pinggan (berlukiskan,bentuk) daun pisang jer....
Malangnyer ayah tak makan malam tu,pasal rasa kenyang atau mungkin rasa letih sangat masak siang tadi......
Next gathering ialah 2 bulan dari sekarang,semasa Hari Raya nanti.....

...(Ayah).....







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net