Laily & Tugimun - Family Stories
"Episod Perjalanan Kehidupan Kita"
By: Ayah n Mama

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 6-Jun-2008 13:41 Email | Share | Bookmark
Bee Farm for Honey....(madu utk Mama..?!)

Rasa2nyer macam sayur bawang
Dari Sinilah asal madu yg kami beli madu tu..!
Sarang@pondok lebah.
Nak jadi model iklan ker...?
Haziq test kasut baru....
Mama n Ayong
Lebah yg tak menyengat..
Semasa beli madu kat pasar malam semalam,tokeh tu bagi brocure ladang dia,dan kita pun sampailah ke sini.Memang agak jauh dari kawasan pelancungan yang lain,tapi ia berada di kawasan ladang dan kebun sayur.Katanyer, lebah dia di import dari Italy sebab spesis tu x de kat Mesia.Kira kita makan madu Made In Italy la....
Semasa kat situ tanya Bangla yang jaga kebun tu,nape color madu lain2..? katanyer....yang cerah tu madu muda,yang gelap sikit tu madu tua...So makin gelap,makin mahal. .. Patutla beli yang kt pasar tu dapat harga murah..RM 16/botol anggaran 400gram. Kami rasa MURAH...!!?
Di ladang ini lah juga HAziq menguji kasut baru dia,lari sana sini test POWER...Ada video klip kat youtube,nanti kita letakkan.
Kat sini banyak pokok strawberi untuk dijual,sementara terjual-sempat lah lebah tu hisap madunyer....!!!

Lebah hutan yang tak menyengat tu kutip madu dan bersarang kat dalam tunggul pokok.madu dia lebih mahal hanya kerana susah nak dapat madu dia.Maklumlah...saiz pun kecik jer...nak kumpul madu yang cukup mesti memakan masa yang panjang.

Teringat lah kisah segerombolan Lebah cuba nak buat sarang kat bawah siling depan rumah.Kerana merbahaya kepada anak2 dan jiran,kami panggil "BOMBA" utk halau.Ingatkan depa ada cara lebih "environtment friendly",halau lebah cara baik..,rupanyer depa pakai api jugak...Habis lebah2 tu mati terbakar.
Malam sebelum tu kami buat unggun asap kat bawah porch keta tu..Tapi tak effektif..kami pun panggil bomba.Bomba datang satu Trak....Habis kecoh jiran2 datang tengok operasi bakar lebah...Ada jiran yang tanya keesokkan harinyer...
"Kalau tak pasal musang..tentu pasal ular..?."katanyer. Sebab sebelum itu kita pernah panggil bomba jugk utk tangkap ular kat depan pintu.....
"Sejuk kut rumah kita ni ma...?..binatang banyak singgah."
Kalau musim mangga musang akan datang tengah malam..siap tidur kat genting lagi....

...(Ayah)... .







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net